3.2/5 - (23 امتیاز)

برگزاری مهمانی و دورهمی‌های دوستانه، برای همه افراد حس خوشایندی به همراه دارد. اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند که اکثر اوقات به مهمانی دعوت شوند و خودشان مسئولیت میزبانی را برعهده نگیرند. چرا که میزبان بودن، مسئولیت دارد و شخص یا اشخاص میزبان باید تمام تلاششان را به کار بگیرند تا مهمانان، لحظات خوشی را سپری کنند. در این مطلب قصد داریم که درباره پذیرایی از مهمان‌ها صحبت کنیم. یا به بیان بهتر، به این سوال پاسخ دهیم که برای پذیرایی از مهمان چی خوبه؟

بهترین راه برای ایجاد خلاقیت در پذیرایی از مهمان

معمولا ایرانی‌ها روال معین و ثابتی در پذیرایی از مهمان‌ها دارند. چای، میوه، شیرینی و وعده‌ی شام یا ناهار همیشه اجزای تغییر ناپذیر دورهمی‌های ایرانی هستند. اما شما با ایجاد کمی خلاقیت در پذیرایی از مهمان خود می‌توانید مهمانی‌تان را کمی از روند عادی خارج کرده و آیتم‌های دیگری را برای پذیرایی از آن‌ها فراهم کنید.

چند ایده برای پذیرایی خلاقانه‌تر:

  • سرو شربت‌ها و دسر‌های خنک در فصل‌های گرم
  • سرو دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گرم در فصل‌های سرد
  • استفاده از میوه خشک یا همان چیپس میوه به جای تنقلات مضری مانند چیپس و پفک
  • گذاشتن خرمای تزئین شده به جای قند در کنار چای (یا حتی درست کردن دسر‌هایی با خرما)
  • درست کردن سالاد میوه با استفاده از میوه‌های فصل، به خصوص در روزهای گرم تابستان
  • درست‌ کردن انواع تارت، دونات، پای، کاپ کیک و انواع کیک‌ و بیسکوئیت به جای خرید شیرینی‌های آماده از قنادی
  • آماده کردن خوراکی‌ها و دسر‌هایی که در میان کودکان طرفدار بیشتری دارند (در صورتی که مهمانان شما صاحب فرزند باشند).

تمام این‌ موارد علاوه بر ایده‌های بسیار زیاد دیگری که وجود دارند، در پذیرایی خلاقانه‌تر و فراهم کردن اوقات خوش برای مهمانان‌تان به شما کمک می‌کنند.

یک دورهمی لاکچری چه ویژگی‌هایی دارد؟

گاهی هم مهمانی شما از حیطه‌ی دورهمی‌های عادی خارج است و نیاز دارید که از مهمان‌هایتان به صورت ویژه پذیرایی کنید. برای پذیرایی لاکچری از مهمان، قبل از تدارک‌ دیدن آیتم‌های خوراکی، لازم است آداب این گونه پذیرایی را بدانید. چراکه رفتار شما بیشتر از غذاهایی که تهیه کرده‌اید، جلب توجه می‌کند. اما قصد ما در این مقاله شناخت رفتار و آداب پذیرایی نیست و به شرح ایده‌های پذیرایی از مهمان خواهیم پرداخت.

برای پذیرایی لاکچری از مهمان، در وهله اول نیاز به ظروف شیک و زیبا دارید. البته به یاد داشته باشید که خرید ظروف گران قیمت برای این گونه مهمانی‌ها لزومی ندارد. بهتر است به جای این کار، با همان ظروفی که دارید، میز پذیرایی را به شکلی زیبا و شیک تزئین کنید. شما می‌توانید انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، فینگر فود، انواع سینی میوه و تنقلات یا همان سینی مزه تدارک ببینید. همچنین میوه‌ آرایی، دسر‌های رنگی، سالاد بار و غذاهای خوش رنگ و لعاب، همگی از مواردی هستند که شما را در جهت یک پذیرایی لاکچری پیش می‌برند.

پذیرایی در دورهمی‌های دوستانه

بعضی وقت‌ها ممکن است دلتان بخواهد دوستانتان را به مهمانی دعوت کنید. یک دورهمی صمیمی و دوستانه، نیاز به پذیرایی لاکچری و آنچنانی نخواهد داشت. اما باز هم گاهی پیش می‌آید که افراد ایده‌ای برای پذیرایی از دوستان‌شان نداشته باشند. اما برای پذیرایی دورهمی دوستانه به چه مواردی نیاز است؟. برای این کار بهتر است چند نوع خوراکی برای عصرانه تدارک ببینید. به طور مثال کیک، بیسکوئیت یا شیرینی‌های ساده درست کرده و در کنار چای یا قهوه سرو کنید. برای صرف غذا، به جای غذاهای معمول و همیشگی، از فینگر فود یا لقمه‌های کوچک و متنوع کمک بگیرید. یادآوری کنیم که در مهمانی‌‌های دورهمی دوستانه، همه چیز فقط غذا نیست. با در نظر گرفتن بازی و سرگرمی، قطعا لحظات قشنگ‌تر و به یاد ماندنی‌تری را در کنار یکدیگر تجربه خواهید کرد.

ایده‌ی دیگری که که برای مهمانی‌های این چنینی به شما پیشنهاد می‌کنیم، چیدن یک میز دورهمی دوستانه است. قبل از اینکه مهمان‌هایتان از راه برسند، یک میز آماده کرده و انواع خوراکی‌هایی که قصد سروشان را دارید، روی آن میز بچینید. با انجام این کار، علاوه بر فراهم شدن یک فضای صمیمی‌ و زیبا، دیگر در حضور دوستان‌تان، وقت خود را در آشپزخانه نمی‌گذرانید. چراکه همه چیز از پیش آماده شده و زمانی که در کنار دوستانتان هستید به صحبت و بازی و سرگرمی خواهد گذشت.

پذیرایی بعد از شام را هم در نظر بگیرید

اگر مهمان شما به صرف شام دعوت شده باشد، قطعا بعد از سرو شام هم زمانی را با هم سپری خواهید کرد. معمولا در مهمانی‌های ایرانی، پذیرایی بعد از شام با چای یا میوه انجام می‌شود. اما برای پذیرایی خلاقانه‌تر و فراهم کردن شرایط دلپذیرتر، می‌توانید یک میز پذیرایی برای بعد از شام آماده کنید. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، یک میز پذیرایی آماده کنید و خوراکی‌هایی از قبیل میوه، تنقلات، آجیل، شیرینی و… را روی آن قرار دهید. در نظر گرفتن میز پذیرایی بعد از شام می‌تواند میزبانی شما را حرفه‌ای‌تر جلوه دهد. چراکه وقتی برای پذیرایی بعد از شام هم به طور جداگانه برنامه ریزی کرده باشید، اهمیت و ارزشی که برای مهمان قائل شده‌اید را نمایان می‌کنید.

آداب مهمان نوازی را فراموش نکنید

در انتهای مطلب، فراموش نکنید که با رعایت موارد خاصی می‌توانید میزبان حرفه‌ای‌تری باشید. برخی از این موارد عبارتند از :

  • زمان دقیقی را برای مهمانی در نظر بگیرید. به عنوان مثال هنگام دعوت کردن مهمان، به جای «برای شام تشریف بیاورید» بگویید «ساعت 7 شب منتظرتان هستم».
  • حدود یک هفته یا چند روز زودتر از مهمانی، به مهمان خود اطلاع دهید. هیچوقت همان روز مهمانی یا حتی روز قبل، از مهمانان دعوت نکنید.
  • علایق و ذائقه مهمان خود را بشناسید. اگر قرار به صرف شام یا ناهار است، هنگام دعوت از او درباره حساسیت‌های غذایی‌اش سوال کنید.
  • در هنگام ورود مهمان، محل سرویس بهداشتی و اتاق تعیین شده برای تعویض لباس را به او نشان دهید.
  • وقتی مهمان زنگ در را به صدا در می‌آورد، پشت در بایستید تا در لحظه ورود با لبخند شما روبرو شود.
  • می‌توانید با تهیه کردن چند شاخه گل تازه، طراوت خاصی به محیط ببخشید.
  • گاهی لازم است تعارف را کنار بگذارید! اگر می‌دانید که مهمان شما عادت دارد کسی را با خودش به مهمانی ببرد، در این باره با او صحبت کرده و مخالفت خود را اعلام کنید.
  • قبل از نزدیک شدن به روز مهمانی، چک لیستی از کارها و خریدهای لازم تهیه کنید.
  • اگر تعداد کودکان در مهمانی زیاد است، می‌توانید غذای آن‌ها را در کنار هم و روی میز دیگری سرو کنید.
  • هنگام چیدن میز غذا، برای آیتم‌های مختلف (سوپ، سالاد، نوشیدنی، خوراک، غذای اصلی و…) ظروف جداگانه در نظر بگیرید.
  • با همه مهمانان به یک اندازه گرم و صمیمی رفتار کنید.
  • از قبل برای زمان‌های خالی در مهمانی برنامه ریزی کنید. پیش بینی کنید که اگر سکوت شود یا مهمان‌ها موضوعی برای صحبت نداشته باشند، صحبت یا سرگرمی‌هایی از قبل تعیین شده را مطرح کنید.

همانطور که مشاهده می‌کنید، فقط کافی است که قبل از شروع مهمانی، برای همه چیز برنامه ریزی کنید. این موضوع علاوه بر پذیرایی درست و اصولی، باعث می‌شود که مهمانی شما در خاطر مهمانان به صورت قشنگ‌تری ماندگار شود.

استفاده از پک‌های پذیرایی آماده برای سهولت در پذیرایی

در این مطلب تلاش کردیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که برای پذیرایی از مهمان چی خوبه؟ در پایان به شما اعلام می‌کنیم که ساده‌ترین راه برای پذیرایی از مهمانان استفاده از پک‌های پذیرایی آماده است. شما می‌توانید با کمک سامانه پکتو، بسته‌های پذیرایی مورد نیاز خود را سفارش داده و در زمان و مکان مورد نظر تحویل بگیرید. با این کار، بدون هیچ دردسری از مهمانان خود پذیرایی خواهید کرد.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

دیدگاه خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاهی ثبت نشده است.
با ما تماس بگیرید