Rate this post

رسم برگزاری مراسم ختم برای شخصی که از دنیا رفته در همه کشور‌ها و فرهنگ‌ها وجود دارد. این مراسم در بعضی از کشورها طبق آداب و رسومی که از گذشته به جا مانده و در برخی از کشورها با آداب و روش‌های مدرن برگزار می‌شود. اما در هر صورت نحوه پذیرایی در مراسم ختم، یکی از عواملی است که نزد میزبانان از اهمیت بالایی برخوردار است. به این معنا که تمام افرادی که عزیزی را از دست می‌دهند، ترجیح می‌دهند که پذیرایی آبرومندانه و شایسته‌ای از مهمانان خود به عمل آورند. در این مطلب ایده های پذیرایی مراسم ختم را بررسی کرده و به طور مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد.

رسوم برگزاری مراسم ترحیم

برگزار کردن مراسم ترحیم برای شخصی که فوت می‌کند، از گذشته تا به امروز در همه دوره‌ها و اقوام رواج داشته است. روند کلی این مراسم از دوران قدیم همچنان حفظ شده اما تغییراتی جزئی در آن‌ها به وجود آمده‌اند. به طور مثال در گذشته رسم بوده که تا یک هفته پس از تشییع جنازه، در منزل خانواده عزادار هیچ گونه پخت و پزی صورت نگیرد. به همین ترتیب اقوام و نزدیکان آن‌ها برایشان غذا آماده کرده و به منزلشان می‌بردند.

یکی دیگر از رسومی که در چنین روزهایی انجام می‌شده، بردن چای و کله قند به خانه صاحب عزا بود. اطرافیان مقداری چای خشک را به همراه قند به محل عزاداری می‌بردند تا میزبان هزینه‌های بیشتری را متحمل نشود. اما امروزه این رسوم تا حد زیادی از بین رفته و تنها ممکن است که اطرافیان و آشنایان، وسایل پذیرایی مراسم ختم یا مبلغی را برای کمک به برگزاری مراسم ترحیم به خانواده عزادار هدیه کنند.

انتخاب حلوا، خرما و شیرینی‌های کوچک برای پذیرایی در مراسم ترحیم نیز بی دلیل نبوده است. از آنجا که افراد عزادار به دلیل شرایط روحی نامناسب معمولا اشتهای خود را از دست می‌دهند، با مشکل افت قند خون مواجه خواهند شد. به همین دلیل خوراکی ‌های مراسم ختم به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که مشکل افت قند خون را تا حدی جبران کنند.

نحوه پذیرایی در مراسم ختم

پذیرایی از مهمانان در مراسم ترحیم، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل برگزاری این مراسم است. قطعا هرکسی با هر طرز فکر و سلیقه‌ای، دوست دارد که پذیرایی در مراسم ختم عزیزانش به بهترین شکل انجام شود. تزیین ظرف میوه برای مراسم ختم، انتخاب و سفارش دسته گل برای مزار، تدارک بهترین غذا برای مراسم ختم و به طور کلی پذیرایی مجلس ختم همیشه جزء دغدغه‌های صاحب عزاست. گاهی افراد خودشان حلوا مراسم ختم را درست می‌کنند و گاهی هم از بیرون تهیه می‌کنند.

برخی از افراد علاوه بر تدارک دیدن غذای مناسب مجالس ختم و سایر خوراکی‌ها، برای زیبایی آیتم‌های پذیرایی نیز اهمیت زیادی قائل می‌شوند. به این صورت که تزیین میوه برای عزاداری سر خاک و سفارش کیک برای مراسم ختم را نیز در برنامه‌های خود قرار می‌دهند.

ایده های پذیرایی مراسم ختم

در جواب به سوال چگونه مراسم ختم برگزار کنیم، باید گفت، نکات و ایده‌هایی وجود دارند که پرداختن به آن‌ها منجر به برگزاری آبرومندانه مراسم ترحیم می‌شود. در ادامه چند ایده برای پذیرایی مراسم ختم را بیان خواهیم کرد:

انجام تزئینات گل و شمع

یک ایده برای مراسم ختم این است که گل‌ها و شمع‌هایی که قرار است در روز مراسم استفاده شوند را از قبل تزئین کنید. گل‌آرایی یکی از عواملی است که برای افراد، اهمیت خاصی دارد. معمولا برای مراسم ترحیم از گل‌هایی به رنگ سفید، شیری، سرخابی یا قرمز استفاده می‌شود. برای ایجاد جلوه بیشتر، بهتر است که روبان‌هایی همرنگ گل‌های انتخاب شده، تهیه کرده و به دور شمع‌ها بپیچید. زمانی که گل‌ها و شمع‌ها روی یک میز در کنار هم قرار بگیرند، جذابیت بصری خاصی به فضای شما می‌بخشند.

همچنین می‌توانید تورهایی با متراژ نسبتا زیاد تهیه کرده و مانند رومیزی، روی میزهای پذیرایی را با آن‌ها پوشش دهید. سپس گل‌های آراسته و شمع‌های تزئین شده‌ را روی تور قرار دهید تا تزئینات شما کامل شود. در این تزئینات به جای پارچه توری، از پارچه‌های ساتن، ابریشمی، کتان و… نیز می‌توان بهره گرفت.

سفارش شیرینی مراسم ختم

بهتر است به جای خرید شیرینی در روز مراسم، پیش از موعد برگزاری ختم برای سفارش شیرینی اقدام کنید. شیرینی‌هایی که مناسب پذیرایی در مراسم ختم هستند، با تنوع بالایی در بازار وجود دارند. علاوه بر این شیرینی‌ها، حلوا و خرما نیز در شکل‌های متفاوتی آماده شده و برای پذیرایی ترحیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع خرماهایی که با پودر نارگیل، گردو و سایر مغزها تزیین شده‌اند در این دسته قرار می‌گیرند. امروزه حتی حلواهای مجلسی نیز با تزیینات متفاوت در بازار وجود دارند.

پک غذای ترحیم

این سوال که برای مراسم ختم چی درست کنیم، همیشه طی مراحل پیدا کردن ایده برای مراسم ترحیم به وجود می‌آید. اما از آنجا که پذیرایی مراسم ختم در کرونا و بعد از آن کمی برای افراد سخت‌تر شده، استفاده از پک غذای ترحیم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یک ایده پذیرایی مراسم ختم این است که پک‌های غذای بسته‌بندی شده را به تعداد مهمانان آماده یا خریداری کرده و در انتهای مراسم بین آن‌ها پخش کنید. با انجام این کار حتی نیاز به رزرو رستوران یا تالار برای مراسم ختم نیز از بین می‌رود. برخی از افراد به دنبال بهترین آشپزهای مراسم ختم هستند اما در صورت تمایل می‌توانید یک کترینگ مراسم ختم پیدا کرده و تهیه غذا را به آن‌ها بسپارید.

پک‌های ویژه پذیرایی مراسم ترحیم

اگر قصد تدارک دیدن ناهار برای پذیرایی مجلس ترحیم را ندارید، بهتر است از پک‌های پذیرایی برای مراسم ختم استفاده کنید. پکتو این پک‌ها را به انتخاب شما با انواع میوه‌، آبمیوه، کیک، شیرینی‌های کوچک و…. پر کرده و جهت پذیرایی از مهمانان به صورت آماده به شما تحویل می‌دهد. فقط کافی است که هنگام هماهنگی برای تاج گل مراسم ترحیم و خرید لوازم مراسم ختم، برای سفارش پک‌های پذیرایی نیز اقدام کنید.

یک سوال دیگر هم معمولا برای میزبان مراسم ترحیم پیش می‌آید و آن هم این است که میز صندلی برای ختم از کجا بگیریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که موسساتی وجود دارند که تمام تجهیزات مورد نیاز شما برای برگزاری هرگونه مراسمی را فراهم کرده و به صورت ساعتی در اختیار شما قرار می‌دهند. اما از آنجا که گاهی فرصت هماهنگی برای اجاره میز و صندلی وجود ندارد، در خود بهشت زهرا و سایر قبرستان‌ها، مراکزی جهت اجاره میز و صندلی به وجود آمده‌اند.

همچنین هماهنگی با مداح مراسم ختم، سفارش تاج گل، اطلاع رسانی و دعوت آشنایان، برنامه‌ریزی برای تدارکات پذیرایی، آماده کردن لباس‌های مناسب مراسم ترحیم و بسیاری دیگری، هرکدام از اهمیت بالایی برخوردار هستند که بهتر است قبل از فرا رسیدن زمان مراسم به آن‌ها رسیدگی کرد.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

دیدگاه خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاهی ثبت نشده است.
با ما تماس بگیرید