Rate this post

یکی از رسومی که از ایام قدیم میان مردم باقی مانده، خیرات برای اموات است. همه کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند، حتما در تمام ایام هفته به یاد عزیزشان هستند. اما معمولا پنجشنبه و جمعه، مردم به دیدن عزیزی که به خاک سپرده‌اند، رفته و برایش خیرات می‌کنند. برخی از افراد، مواد غذایی و خوراکی را برای خیرات انتخاب می‌کنند و برخی دیگر برای عزیزشان نماز و قرآن می‌خوانند و روزه می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم که ایده‌های مختلف بهترین خیرات برای اموات را به شما معرفی کنیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

انجام اعمال خیر به نیت اموات

بر خلاف چیزی که اغلب مردم تصور می‌کنند، خیرات برای اموات فقط به غذا و مواد خوراکی خلاصه نمی‌شود. بر اساس چیزی که از قرآن و ائمه بیان شده است، انجام اعمال خیر در برخی شرایط، ثواب بیشتری را شامل می‌شود. علاوه بر خواندن دعا و نماز، گرفتن روزه و اعمالی از این قبیل، امور دیگری نیز برای رساندن خیر و ثواب به اموات قابل انجام هستند. به طور مثال اگر عزیزی که از دست داده‌اید، بدهی مالی یا غیر مالی به کسی داشته، می‌توانید آن را پرداخت کنید تا شخص متوفی دِینی به دیگران نداشته باشد. بهترین خیرات برای اموات این است که اگر امواتتان در زمان حیات، خیر و شادی‌ای برای دیگران فراهم می‌کرده، پس از فوت او، شما آن کار را ادامه دهید. به این صورت هم برای خودتان و هم برای عزیزتان که فوت کرده، دعای خیر هدیه خواهید گرفت.

خواندن سوره‌هایی از قرآن به نیت اموات

برخی از دعاها و سوره‌های قرآن وجود دارند که بیشتر از سایر ادعیه برای خیرات و ثواب اموات شناخته شده‌اند. همچنین زمان‌های خاصی مانند ماه رمضان، ماه محرم، شب‌های قدر و شب‌های جمعه بین مردم از اهمیت بالاتری برخوردارند. خواندن سوره‌های خاصی از قرآن مانند سوره قدر، سوره حمد، توحید، یاسین، واقعه، جمعه، کهف، اسراء و… برای اموات، نه تنها برای اموات بلکه برای خود شخص نیز ثواب بزرگی دارد. به طور خاص، خواندن سوره‌های حمد و توحید، تبارک، یاسین و قدر برای اموات توصیه شده است.

آیا ثواب خیرات ما به امواتمان می‌رسد؟

برخی افراد باور دارند که هر کسی نتیجه اعمال خودش را به آن دنیا می‌برد و در نتیجه هر کار خیری که پس از فوت افراد برای آن‌ها انجام شود، ثوابی برایشان نخواهد داشت. اما واقعیت این است که پرونده اعمال انسان پس از مرگ هم باز است و هر کار خیری که در دنیا انجام شده و به او مربوط باشد، برایش خیر دارد. به طور مثال ممکن است شخصی در زمان حیاتش کارهایی انجام دهد که اثرات نیک و مثبتی برای دیگران داشته باشد. بنابراین نمی‌توان گفت که شخص فقط در زمان زنده بودن، ثواب اعمالش را می‌بیند؛ چراکه قطعا پس از مرگ او نیز، مردم برایش دعای خیر می‌کنند و ثواب کارهایی که در زمان حیات انجام داده تا ابد برایش ادامه خواهد داشت.

میزان ثواب خیرات بسته به شرایط، متفاوت است

میزان ثواب هر عملی نسبت به شرایطی که در آن انجام می‌شود، متفاوت است. حتی اعمال یکسان در صورتی که در زمان‌ها و مکان‌های متفاوتی انجام شوند، ثواب متفاوتی نسبت به هم دارند. اگر در اطراف خود، افرادی را می‌شناسید که از نظر مادی محتاج هستند، می‌توانید با پرداخت مستقیم مبلغی پول، بردن مواد غذایی مورد نیازشان یا حتی هدیه دادن لباس و سایر اقلام این چنینی، ثواب زیادی را برای خودتان و امواتتان ذخیره کنید. همچنین اگر در اطرافتان مسجد، حسینیه یا مکان‌های مذهبی دیگری وجود دارند، می‌توانید به نیت اموات‌تان غذا یا مواد خوراکی خاصی را نذر کرده و در آن مناطق بین مردم پخش کنید.

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، اولین کار خیری که باید برای اموات انجام شود، پرداخت بدهی‌ها و ادا کردن دِین اموات به دیگران است. در گام اول، اگر کسی بر گردن عزیز از دست رفته شما حقی دارد، آن را ادا کنید. گاهی هم شخصی که فوت کرده، نماز و روزه قضا بر گردن دارد که خانواده و عزیزانشان این دین را قبول و ادا می‌کنند تا حقوق واجبی بر گردن عزیزشان باقی نماند.

بهترین خیرات برای پدر و مادر

احترام و نیکی کردن به پدر و مادر، از مواردی است که در هر دینی تاکید بسیار زیادی بر آن شده است. چه در زمان حیات پدر و مادر و چه پس از فوت آن‌ها، فرزندان باید بکوشند تا زحماتی که والدین‌شان برای آن‌ها کشیده‌اند را تا حدودی جبران کنند. بهترین خیرات برای پدر و مادر هم همانطور که گفتیم، ادا کردن دین و حقوقی است که در زمان حیات بر گردن داشته‌اند.

برای خیرات چی درست کنم؟

بسیاری از افراد دوست دارند که برای عزیزان و امواتشان خیرات کنند. اما زمان انجام این کار که می‌رسد با یک سوال تکراری مواجه می‌شوند؛ «برای خیرات چی درست کنم؟». اگر شما هم به دنبال ایده‌هایی برای خیرات هستید، در این بخش به معرفی بهترین خیرات برای اموات می‌پردازیم.

غذاهایی هستند که معمولا به عنوان اولین گزینه برای خیرات انتخاب می‌شوند. آش رشته، حلیم، زرشک پلو، شله زرد، عدس پلو، قیمه، حلوا و… از جمله این غذاها هستند. اما اگر نمی‌خواهید گزینه‌های تکراری و همیشگی را انتخاب کنید، ایده‌های بهتر و خلاقانه‌تری هم برای جایگزینی وجود دارند.

برای نذر کردن غذا و خوراکی، بهتر است چیز‌هایی را انتخاب کنید که با ذائقه و سلیقه اکثریت مردم همخوانی داشته باشد. برای خیرات غذاها و خوراکی‌های جدیدتر می‌توانید به سراغ حلوای هویج، انواع کیک، تارت، مافین، یا حتی انواع ساندویچ‌ها و فینگر فودها بروید.

اما اگر وقت یا حوصله کافی برای آماده کردن غذا یا بسته‌های خوراکی نذری را ندارید، بهترین ایده خرید پک‌ ختم آماده از پکتو است. شما می‌توانید هنگام سفارش، اقلامی که می‌خواهید در هر بسته قرار داده شود را به سلیقه خودتان انتخاب کنید. می‌توانید انواع خوراکی‌ها مانند آبمیوه، میوه، کیک و شیرینی، آب معدنی، مافین، انواع فینگر فود، شکلات یا حتی حلوا و خرما را برای بسته‌های مورد نظرتان برگزینید. در مرحله بعدی فقط کافی است که آدرس و زمانی که برای دریافت سفارشتان در نظر دارید را تعیین کنید. با این کار نیازی نیست که زمان خود را صرف خرید و تهیه بسته‌ها و غذاهای نذری کنید.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

دیدگاه خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاهی ثبت نشده است.
با ما تماس بگیرید