3.9/5 - (30 امتیاز)

سنگ قبر یا سنگ مزار، سنگی است که در گذشته برای ایجاد نشانه در محل قبر به کار می‌رفت. این سنگ در ابتدا تنها قطعه کوچکی بود تا محل قبر را مشخص کند. رفته رفته افراد اهمیت بیشتری برای سنگ مزار قائل شدند و تغییراتی در آن به وجود آوردند. امروزه وجه مشترک تمامی سنگ‌های مزار، نام شخص متوفی به همراه تاریخ تولد و تاریخ فوت اوست، اما گاهی هم هنگام طراحی سنگ، عکس شخص متوفی یا اشعار و متون کوتاه زیبایی روی آن درج می‌شود.

تزئین سنگ قبر یکی از کارهایی است که طی سال‌های اخیر برای مراسم مختلف مورد اهمیت قرار گرفته است. این تزئینات و حتی انتخاب نوع سنگ و بهترین رنگ برای سنگ قبر، از جمله مواردی هستند که خواه یا ناخواه، یکی از نشانه‌های شیک و لوکس بودن به شمار می‌روند. در این مطلب ایده های تزئین و انتخاب سنگ قبر را بیان می‌کنیم. اگر شما هم جزء افرادی هستید که در مراسم ترحیم عزیزان خود برای تزئین سنگ مزار اهمیت قائل می‌شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب بهترین سنگ قبر ساده و شیک

برای انتخاب سنگ قبر خوب و مناسب، چندین معیار‌ وجود دارد. در ادامه برخی از این عوامل را باهم بررسی می‌کنیم.

  • دوام و استحکام سنگ: معمولا برای خرید سنگ قبر هزینه نسبتا زیادی پرداخت می‌شود. یعنی علاوه بر پرداخت مبلغ اصلی و پایه که برای سنگ قبر پرداخت می‌شود، مبالغی هم برای هرکدام از جزئیات درخواستی به مبلغ اصلی اضافه خواهد شد. به همین دلیل مهم‌ترین عاملی که باید در هنگام خرید سنگ قبر در نظر گرفته شود، دوام و استقامت آن است. باید سنگی را انتخاب کنید که با گذشت زمان و در شرایط آب و هوایی مختلف، اعم از قرار گرفتن زیر نور آفتاب و بارندگی‌های مکرر، دچار آسیب دیدگی نشود.
  • جلوه سنگ قبر: انتخاب سنگ قبر زیبا، نشانه احترام به شخص متوفی است. به طور کلی سنگ قبر در دو نوع مات و براق در بازار موجود است اما از نظر بیشتر مردم، سنگ قبر براق جلوه بهتری دارد. علاوه بر این، لک قطرات باران و برف روی سنگ قبر مات بیشتر مشخص شده و سخت‌تر تمیز می‌شود.
  • طرح‌ها و نوشته‌های روی سنگ قبر: همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، عده‌ای از افراد ترجیح می‌دهند که جملاتی را روی سنگ قبر حک کنند. انتخاب اشعار یا جملات درخور و شایسته و همچنین انتخاب خط نوشتار، تاثیر بسزایی در زیبایی سنگ قبر دارد. این نوشته‌ها با توجه به رنگ خود سنگ، معمولا در قالب رنگ‌های سفید، مشکی یا طلایی اجرا می‌شوند.

موارد دیگری نیز در انتخاب سنگ قبر خوب و مناسب، موثر خواهند بود اما در این مطلب به سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.

تزئین سنگ قبر با گل و شمع

معمولا افراد برای مناسبت‌های مختلفی مانند روز مادر، روز پدر، سالگرد فوت، تاریخ تولد و مراسم‌های مختلف ترحیم، تزئیناتی را برای سنگ قبر عزیزانشان در نظر می‌گیرند. بعضی از افراد آراستن سنگ قبر با گل و شمع را نشانه احترام به متوفی می‌دانند اما این موضوع بیشتر موجب تسکین دل خانواده متوفی است. برای این کار از انواع گل‌های طبیعی و مصنوعی و انواع شمع‌های وارمر، قلمی و استوانه‌ای استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از روبان، تور یا پارچه‌هایی از این قبیل هم برای تزئین سنگ قبر با روبان کمک بگیرید.

برای اینکه جلوه بسیار زیبایی را در تزئینات سنگ قبر ایجاد کنید، بهتر است به سراغ گل‌هایی با رنگ شیری، سفید و سرخ بروید. افزودن شمع‌هایی که ترکیب رنگ متناسبی با گل‌های شما دارند نیز در افزایش زیبایی سنگ مزار تاثیرگذار خواهد بود. تزئین سنگ قبر با تور هم ایده بدی نخواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از تکه‌های روبان و تور، گره یا پاپیون‌هایی را ایجاد کرده و دور دسته گل و شمع‌های روی سنگ قبر بپیچید تا زیبایی کار خود را دوچندان کنید.

گل آرایی، یکی از رایج‌ترین ایده های تزئین سنگ قبر

یکی از متداول‌ترین کارهایی که در تمامی مراسم‌های ترحیم به چشم می‌خورد، گل آرایی سنگ مزار است. استفاده از گل روی سنگ قبر، اولین بار حدود دو هزار سال قبل و برای سربازان یونانی انجام شده است. مردم یونان باستان، گل‌هایی را روی مزار سربازان کشته شده قرار می‌دادند. این گل‌ها بعد از گذشت زمان کوتاهی در زمین ریشه می‌کردند. گل‌های روییده شده روی مزار سربازان، نمادی از صلح به شمار می‌آمدند.

گل آرایی سنگ مزار از گذشته تا به امروز با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و طیف وسیعی از هزینه را در بر دارد. نمی‌توان قوانین مشخصی برای گل آرایی سنگ قبر بیان کرد. شما می‌توانید بسته به سلیقه شخصی خود از انواع متنوعی از گل‌ها برای این کار بهره بگیرید. برخی از افراد، گل‌های نادر و گران قیمت، و برخی هم گل‌های مرسوم مانند گل رز را برای تزئین سنگ قبر ترجیح می‌دهند. لازم به ذکر است که قیمت گل آرایی سنگ قبر با توجه به نوع گل مورد نظر شما، متفاوت خواهد بود.

تنها نکته قابل توجه این است که هنگام خرید گل، در نظر داشته باشید که در کدام فصل از سال قرار دارید؛ چراکه برخی از گل‌ها در هوای گرم و برخی دیگر در هوای خنک و سرد ماندگاری طولانی‌تری خواهند داشت. در حال حاضر در کشور ما برای تزئین قبر بدون سنگ از گل‌هایی مانند رز و گلایل استفاده می‌شود. به خصوص برای تزئین سنگ قبر برای مراسم هفتم یا سوم که هنوز سنگ قبر آماده نشده است، استفاده از گل توصیه می‌شود.

تزیین سنگ قبر برای روز پدر و مادر

روز پدر و روز مادر از جمله مهم‌ترین مناسب‌های جامعه ماست. در این روزها حتی افرادی که والدین خود را از دست داده‌اند نیز سر مزار والدین خود می‌روند. به همین علت تزیین سنگ قبر برای این مناسبت‌ها نیز رواج پیدا کرده است. در ادامه تعدادی نمونه تریین سنگ قبر مناسب برای روز پدر و مادر را به شما نمایش خواهیم داد.

تزیین سنگ قبر برای روز پدر

تزیین سنگ قبر برای روز مادر

کاشت گل و درختچه در کنار مزار، ماندگارترین ایده برای سنگ قبر

همانطور که می‌دانید، گل‌های طبیعی و تازه‌ای که سر مزار گدشاته می‌شوند، در بهترین حالت، پس از دو الی سه روز زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، ممکن است خرید مکرر گل‌های تازه برای خانوده متوفی توجیه اقتصادی نداشته باشد. راهکاری که در این مرحله به شما پیشنهاد می‌کنیم، کاشت گل در گلدان یا باغچه‌های کوچکی در کنار سنگ قبر است. با کاشت گل و گیاه یا حتی درختچه‌های کوچکی در کنار مزار، گل‌هایی زیبا و همیشگی خواهید داشت. همچنین با این کار، دیگر نگران پژمرده شدن گل‌ها نخواهید بود. گل‌هایی مانند همیشه بهار، گل جاوید، طاووسی، رز و گل ناز بهترین انتخاب برای کاشته شدن کنار مزار هستند.

در نظر گرفتن یک میز پذیرایی در کنار سنگ قبر

یکی از کارهایی که در برگزاری بهتر مراسم ترحیم کمک می‌کند، پذیرایی از مهمانان است. اگر بخواهید که هزینه زیادی برای پذیرایی صرف کنید، می‌توانید پس از اتمام مراسم از مهمانان‌تان برای صرف غذا در یک رستوران دعوت به عمل بیاورید. اما پرداخت چنین هزینه‌هایی در بیشتر اوقات منطقی نیست. بنابراین بهتر است که به جای وعده‌های غذایی کامل، از میوه‌، شیرینی، آبمیوه یا انواع میان وعده استفاده کنید.

پک ترحیم مناسب برای پذیرایی مراسم ختم
پک پذیرایی ترحیم محتوی میوه و کیک و آبمیوه و خرمای بسته‌بندی تکنفره

 

خرید پک‌های پذیرایی آماده، تصمیمی کاملا مقرون به صرفه

کاملا واضح است که هنگام برگزاری مراسم ترحیم، صاحب عزا وقت کافی برای تهیه اقلام پذیرایی را نخواهد داشت. همچنین نمی‌توان توقع داشت که عزاداری برای عزیزان را کنار گذاشته و به پذیرایی از مهمانان پرداخت. به همین دلیل هم در چنین مواقعی بهتر است به سراغ پک‌های ویژه پذیرایی که از پیش تدارک دیده‌ شده‌اند، رفت.

شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای برگزاری بهتر مراسم‌های مختلف کمک بگیرید. این شرکت‌ها، بسته‌های مختلفی را طبق سلیقه و انتخاب خودتان به شما ارائه می‌دهند. شما می‌توانید از این طریق، پک‌های تک نفره دلخواهتان شامل میوه، آبمیوه، کیک، شیرینی، حلوا، خرما و… را تهیه کرده و در مراسم مورد نظر، روی یک میز چیده و در اختیار مهمانان قرار دهید. با این کار در هزینه صرف شده برای پذیرایی از مهمان‌ها تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست که زمان و انرژی زیادی را صرف آماده‌سازی غذا، شیرینی، حلوا و خرما کنید.

برای دیدن قیمت و خرید پک ترحیم کلیک کنید.

پک پذیرایی مراسم چهلم
پک پذیرایی مراسم چهلم شامل: موز، نارنگی، خیار، آبمیوه، کیک، خرما: 48،500 تومان

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا برخی از ایده های سنگ قبر را به شما ارائه کنیم. همچنین عنوان کردیم که به طور کلی، برخی از افراد ترجیح می‌دهند که مبالغ قابل توجهی را در مراسم ترحیم عزیزان‌شان صرف کنند. قسمت زیادی از این مبالغ، در دو بخش تزئینات و پذیرایی خرج می‌شوند. اما همانطور که مشاهده کردید، ایده‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مراسم مورد نظر را با صرف هزینه کمتر و در عین حال به صورت کاملا آبرومندانه برگزار کنید.

مطالب مرتبط

نظرات کاربران

دیدگاه خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید

دیدگاهی ثبت نشده است.
با ما تماس بگیرید